Chlebové střevíčky /Pražské noci/  (Party Shoes Made of Bread /Prague Nights/)
R: Evald Schorm V: 1968 VV: Jaroslav Jílovec N: Jiří Brdečka S: Evald SchormFrantišek Uldrich TS: Evald Schorm PR: Josef Krameš AR: Dagmar Švejdová K: František Uldrich DK: Jiří Macák Hu: Jan Klusák; archivní Nahr: FISYO Arch: Karel Škvor Výtv: Zdeněk Seydl Kost: Zdeněk SeydlFrantišek ZapletalJana Ledecká Ma: Vladimír ČernýJaroslav ČermákAlena Hejdánková St: Jiřina Lukešová Zv: František Fabián H: Teresa Tuszyńska (hraběnka), Kreuzmannová Alena [dab] (hlas hraběnky), Josef Abrhám (rytíř Saint de Clair), Josef Somr (švec/abbé/benátské domino), Jana Břežková (komorná Mici), Karel Vrtiška (lokaj), Ján Goga (lokaj/laufer II.), Jaromír Petřík (lokaj), Bohumil Klika (lokaj), Viktor Malcev (laufer I. /směšná maskovaná figura), Zbyněk Vaňous (tanečník), Bohumil Koška (hraběnčin lokaj), Vladimír Zátka (otrhánek) Chor: Růžena Mazalová Spol: Věra HouškováMilada MalínskáJan Kňákal Fo: 35 mm Ve: česká 
 
   Krásná a zhýčkaná hraběnka je překvapena zprávou, že malý otrhaný chlapec, který byl chycen v jejím domě, chtěl ukrást chléb. Žena netuší, jak je jídlo cenné, a z rozmařilosti poručí svému oddanému ctiteli, rytíři Saint de Clair, aby pro ni nechal vyrobit z chleba střevíčky. Chce v nich tančit na maškarním plese, kde bude mít kostým pekařky. Rytíř není schopen její přání splnit a z nešťastné lásky se zastřelí. Hraběnce nabídne své služby podivný švec s ďábelským přísvitem v očích. Ten jí střevíce dodá a vzápětí ji pozve do svého kočáru a odveze do paláce plného pavučin a prachu. Po večeři jí představí několik mužů. Jsou to mladíci, které o život připravila láska k pohledné a bezcitné hraběnce. Hostitel jí poručí, aby s mrtvými muži tančila a střevíčky k tomu mladou ženu donutí. Padá už únavou, když ji podepře Saint de Clair, její poslední oběť. Abbé, velmi podobný ševci, dvojici požehná a ta v čele svatebního průvodu odchází do hořícího krbu. Střevíčky ležící na podlaze se změnily ve dva pecny chleba.
   A beautiful and pampered countess is surprised to hear that the small scruffy boy caught in her home intended to steal bread. The woman does not know the value of food and profligately instructs her devoted suitor, Chevalier Saint de Clair, to have shoes made for her out of bread. She wants to wear them dancing at the masked ball to match her baker-woman costume. The chevalier is unable to fulfil her wish and, broken by his unrequited love, he shoots himself. A strange shoemaker with a devilish gleam in his eye offers his services to the countess. He makes the shoes for her and invites her to come with him in his carriage. They arrive at a palace filled with cobwebs and dust. When the dinner is over, he introduces her to some men. These are all the youths who have lost their lives because of their love for the beautiful and heartless countess. Her host orders her to dance with the dead men, and her little shoes force her to do so. She is already ready to drop with fatigue when Saint de Clair, her last victim, embraces her. A priest, looking very much like the shoemaker, gives the couple his blessing and they make their wedding procession into the burning fireplace. A pair of shoes lying on the floor has now changed into two loaves of bread.