Tony, tobě přeskočilo  (Tony, You Are Nuts)
R: Věra Plívová-ŠimkováDrahomíra Králová V: Filmové studio Barrandov, 1969 Sk: Švabík - Procházka Dr: Marcela Pittermannová VV: František Sandr N: Věra Plívová-Šimková S: František PavlíčekVěra Plívová-Šimková TS: Věra Plívová-Šimková PR: František Matoušek AR: J. BartákDagmar Nováková K: Vladimír Skalský DK: Jaroslav Kupšík AK: Jan Ondrák Hu: Svatopluk Havelka; archivní – Pavel Novák: píseň Pihovatá dívka, lidová americká píseň: píseň Malinká, píseň Anička, dušička, nekašli, píseň Tichá voda do Dunajka padala, píseň Tri dni ma naháňali, píseň Ještě si já Nahr: FISYO Dir: František Belfín T: Pavel NovákEduard Krečmar Zp: Zdenka SmrčkováĽudovít KronerAdam MatejkaPavla MaršálkováJosef Filip Arch: Bohumil Pokorný Kost: Anna Beránková Ma: František NovotnýLadislav Bacílek St: Miroslav Hájek Zv: Blažej Bernard H: Josef Filip (osmiletý Ruda zvaný Prášílek), Josef Masničák (Joska, devítiletý Prášílkův bratr), Zdenka Smrčková (Anička, šestiletá Prášílkova sestr), Jiřina Šolcová (Růžena, třináctiletá Prášílkova se), Ľudovít Kroner (Antonín Heretyk zvaný strýček Tony), Adam Matejka (hrobník Hádek), Věra Tichánková (vdova Koťátková zvaná Koťajda), Pavla Maršálková (sociální pracovnice), Jiří Bakeš (Komprda), Martin Procházka (Kobliha), František Sandr (příslušník SNB), Helena Růžičková (příbuzná), Kateřina Šimková (Kačka Matěchová), František Umlauf (Krakonoš), Jan Kotva (vychovatel), Tomáš Šimek (mimino v kočárku) Spol: Milana HalaškováJitka ŠulcováVilemína BinterováVladimír Hovorka Stp: 090.00 Fo: 35 mm Ve: česká D: Ústřední půjčovna filmů Pr: 18.04.1969 
 
   Na venkovském hřbitově končí pohřeb manželského páru - obětí dopravní nehody. Příbuzní si bezohledně rozebírají zařízení domku a naprosto je nezajímá osud osmiletého Rudy, kterého si bezdětní manželé vzali z dětského domova. Naštěstí ve vyprázdněné chalupě zůstává starší osamělý strýček Tony a ten se o chlapce, zvaného pro nezkrotnou fantazii Prášílek, rozhodne postarat. Oba spolu trochu nešikovně hospodaří a Prášílek odráží nájezdy sousedky, vdovy Koťátkové, která se jim vnucuje s buchtami i nabídkami pomoci. Začínají prázdniny a Prášílek přemluví Tonyho, aby pozval z dětského domova jeho o rok staršího bratra Josku. Bratři nadšeně užívají venkova, vyvádějí alotria, ale mají rádi Tonyho i sebe vzájemně. Na jejich nátlak přibude do chalupy i jejich sestra Anička. Údajná "ženská ruka", jež má zařídit v chalupě pořádek, patří roztomilé šestileté holčičce, kterou nemá Tony sílu poslat zpět. Za Aničkou uteče z dětského domova poslední ze sourozenců, třináctiletá Růžena. Sociální pracovnice odmítá dát Tonymu povolení k péči o všechny čtyři děti. Neodolá ale nabídce domácí slivovice a obměkčena alkoholem uzná, že důležitější než špičková hygiena je pro děti vzájemný láskyplný vztah.
   In the village cemetery, the funeral of a married couple - victims of a car crash - is ending. The relatives unscrupulously take away the facilities of the dead people's little cottage, totally ignorant of the fate of eight-year old Ruda, whom the childless couple took from a children's home and adopted. Fortunately, an elderly lonesome uncle named Tony remains in the empty cottage and decides to take care of the boy, nicknamed Münchie [Prášílek] after Baron Münchhausen for his wild imagination. They manage the house together in a somewhat cack-handed way and Münchie keeps knocking off the "forays" of their neighbour, widow Koťátková, who constantly forces herself on the bachelors with baked yeast buns and offers of help. The summer holidays begin and Münchie convinces Tony to invite his one-year older brother Joska from the children's home to join them. The two brothers enthusiastically enjoy the countryside, making mischief, but they love both Tony and each other. Upon their insistance, their little sister Anička is yet another newcomer to the house. The "woman's hand" who is to make order in the cottage belongs to a cute six-year old girl whom Tony has no strength to send back to the orphanage. After Anička, the last of the siblings, thirteen-year old Růžena, runs away from the children's home. The social worker refuses to give Tony approval to care for all the four children. During her visit, she, however, cannot resist an offer of homemade, sliwowitz and, placated by alcohol, admits that the mutual love relationship is much more important for the children than top hygiene.