Nikdo se nebude smát  (Nobody Gets the Last Laugh)
R: Hynek Bočan V: Filmové studio Barrandov, 1965 Sk: Švabík - Procházka Dr: Ivan Urban VV: Kučera Jaroslav (výroba) N: povídka Nikdo se nebude smát ze sbírky Směšné lásky S: Hynek BočanPavel Juráček TS: Hynek Bočan PR: Jiří Stránský AR: Milan MuchnaJana Rozbrojová K: Jan Němeček DK: Karel Hejsek AK: Vratislav Damborský Hu: Wiliam Bukový; archivní Nahr: FISYO Dir: Štěpán Koníček Arch: Oldřich Bosák Kost: Ester KrumbachováMiloslava ŠmídováMarie Doležalová Ma: Miloslav KoubekLibuše Švejdová St: Zdeněk Stehlík Zv: Černý František (zvuk) H: Jan Kačer (PhDr.Karel Klíma, odborný asistent), Štěpánka Řeháková (Klára Novotná), Josef Chvalina (Josef Záturecký), Hana Kreihanslová (Záturecká), Jaromír Spal (předseda uličního výboru), Zdeněk Hodr (profesor Vrána, proděkan AVU), Libuše Havelková (sekretářka Mařenka), Bohumil Vávra (domovník Labský), Radoslav Brzobohatý (akademický malíř Jiří Hora), František Krahulík (docent Gála), Ludmila Píchová (sousedka Šefránková), Jan Libíček (hostinský), Alena Frimlová (mlékařka), Václav Kyzlink (trafikant), Jan Cmíral (Vondra, soused opravující auto), Jiří Menzel (student Vladimír Goldman), Luděk Pilc (elegantní důchodce), Věra Uzelacová (blondýnka na schůzi), Adolf Minský (starý manžel), Vlasta Jelínková (stará manželka), Emil Rohan (Klářin otec), Dagmar Zikánová (prodavačka z galerie), Svoboda Karel (herec) (vedoucí krejčovny), Bohumil Uher (kluk s brýlemi), Jiří Stránský (Kanaďan), Josef Koza (listonoš), Ivan Dominák (hudebník), Majka Gillarová (dívka), Luděk Hulan (hudebník), Stanislav Litera (pedagog AVU), Luďa Marešová (servírka), Eduard Pergner (muž v klubu), Hana Pastejříková (sekretářka Svazu výtvarných umělců), Helena Růžičková (svazačka) Spol: Jiřina BrandejsováMiloslava VojnováBohumil Nový Stp: 094.00 Fo: 35 mm Ve: česká D: Ústřední půjčovna filmů Pr: 04.02.1966 
 
   Je zimní den. Do podkrovního bytu třicetiletého odborného asistenta Akademie výtvarných umění Klímy se nastěhovala mladičká pohledná Klára. Muž, který měl o jejich vztahu pochybnosti, se s její přítomností brzy smíří. Klára je švadlenou, ale touží po dráze manekýnky a Klíma jí slíbí přímluvu. Dívka čte nahlas dopis, kterým žádá jakýsi Záturecký Klímu o odborné posouzení své studie o Mikoláši Alšovi, již mu už před časem poslal. Klíma však nemůže rukopis najít, a tak napíše Zátureckému vyhýbavou odpověď. Netuší, co si způsobí. Záturecký jej začne velmi systematicky vyhledávat a umanutě žádat lektorský posudek. Klíma práci najde a zjistí, že jde o kompilát různých studií bez nejmenší vědecké hodnoty. Do posudku se mu nechce, a začne se proto před Zátureckým skrývat. Malý tvrdohlavý mužík, který svému "vědeckému výzkumu" věnoval několik let, pronásleduje Klímu na fakultě i doma. Mylně se Klíma domnívá, že se ho zbaví, když ho nařkne z obtěžování Kláry. Záturecký zapojí do pronásledování i svoji manželku. Schází se domovní schůze, která odsoudí Klímův nemorální život. Žije přece nesezdán s mladou ženou. Na fakultě hrozí Klímovi ztráta zaměstnání. Nikdo mu nevěří, že je studie o Alšovi tak špatná, naznačují, že jde Klímovi o pomstu. Nakonec mladého vědce opustí i Klára.
   It is a winter day. Very young, pretty Klára has moved to the attic apartment of thirty-year old Klíma, working as an Evaluative Assistant at the Academy of Fine Arts. Klíma, who doubted their relationship, is soon reconciled with the girl's presence. Klára works as seamstress but longs for the career of a model, and Klíma promises to put in a word for her. The girl reads aloud a letter in which a Záturecký asks Klíma for his professional evaluation of his treatise on the 19th-century Czech painter Mikoláš Aleš, mailed to Klíma some time ago. Klíma cannot find the manuscript, and thus sends Záturecký only an evasive response, totally unaware of the consequences. Záturecký begins to pursue him systematically and obstinately demands a lector's evaluation. Klíma eventually finds the work and finds out that it is solely a compilation of various other treatises, lacking any single bit of scientific value. He does not feel like writing the evaluation and begins to hide from Záturecký. The little hard-headed man who devoted several years to his "scientific research" pursues Klíma both at the faculty and at home. Klíma mistakenly thinks he will get rid of him by accusing him of molesting Klára. Záturecký does not hesitate to involve his wife in the pursuit. A meeting of the house tenants is organized, condemning Klíma's immoral life - he, indeed, lives an unmarried life with a woman! At the faculty, Klíma faces the threat of losing his job. No one believes him that the treatise on Aleš is so poor, just the contrary; the colleagues suggest that Klíma wants to have his revenge. Eventually, the young scientist is left even by Klára.