Železný dědek  (Old Ironside)
R: Václav Kubásek V: Československý státní film, 1948 Sk: Steklý - Hanuš VV: Rudolf Fencl N: Jaroslav Zrotal S: Karel SteklýJaroslav Mach K: Josef Střecha DK: Jaromír Holpuch AK: Jiří TarantíkVáclav Pazderník Hu: Miloš Smatek; archivní Nahr: FISYO Dir: Milivoj Uzelac Arch: Alois Mecera Výtv: Josef Gabriel Kost: František KrýslVěra Tatterová Ma: Antonín Riegel St: Josef Dobřichovský Zv: František Šindelář Op: Bohumil Purmann H: Jaroslav Marvan (strojvůdce Antonín Matys), Marie Ježková (Božena, Matysová žena), Otomar Krejča (strojvůdce Vojta Jandera, zeť Maty), Marie Kautská (Marie, Janderova žena, dcera Matys), Vítězslav Boček (přednosta ing.Podroužek), Vladimír Hlavatý (dělník Žejdlic), J.O. Martin (dílenský mistr František Zálabský), Lubomír Lipský (topič Vašek Kajdoš), Emil Bolek (strojvůdce Kotrba), Stanislav Neumann (zřízenec Hanousek), Ladislav Kulhánek (revizní lékař), Karla Kučerová (zdravotní sestra), Karel Effa (prodavač v konzumu), Božena Herrmannová (kantýnská), M. Magálová (písařka), Vilém Prokop Mlejnek (hudebník), Pavel Spálený (skladník), František Marek (dělmistr), Jaroslav Orlický (mistr), Josef Steigl (mistr), Ladislav Sedláček (přednosta stanice), Antonín Šůra (učedník Bořík), Vladimír Dvorský (učedník), Vladimír Macour (učedník), Jarka Pižla (host v bufetu), Bolek Prchal (skladník), Josef Hlinomaz (dělník), Emil Dlesk (dělník), Jindra Hermanová (prodavačka v konzumu), Inka Horáková (prodavačka) Spol: Ministerstvo dopravy ČSRzaměstnanci ČSD Fo: 35 mm Ve: česká D: Rozdělovna filmů ČSF Pr: 03.12.1948 © Národní filmový archiv 
 
   Strojvůdce Matys zachrání za druhé světové války při náletu hloubkových letců svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Vojta na nátlak rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví. A v Matysův den poslední se všechno obrátí - stroj je v pořádku a přednosta vyzve Matyse, aby na něm dál jezdil.
   The engine-driver Matys rescues his locomotive, which he affectionately calls Lisa, from the Second World War dive-bombers. He himself, however, is wounded during the attacks. Recovering at home, he looks forward to the end of the war so as to be able to ride his repaired locomotive again. The war finally comes to an end. Matys's son-in-law Vojta is an engine-driver, too. On the day his son is born, Vojta gets drunk and forgets about his duty. He is called for, but cannot be found. The colleagues persuade old Matys to secretly substitute for Vojta. Being able to stop the disentagled waggons, the old man avoids a crash on the railway. Everybody thinks that it was Vojta who saved the train. Under family pressure, Vojta holds his tongue about the case. Before the friends organize a good-bye party for old Matys, the man contacts the young apprentices to help him repair the locomotive. And on the last day of his duty before retiring, everything changes - the machine is repaired and the old man is asked by the station principal to ride it again.