Pětistovka  (Motorbike - KA)
R: Martin Frič V: Československý státní film, 1949 Sk: Kabelík Vladimír VV: Karel Kohout N: Jiří Šťastný S: Josef NeubergFrantišek Vlček K: Jan Roth DK: Jaromír Holpuch AK: Bohumil ParisJosef Pechar Hu: Miloš Smatek; archivní Nahr: FISYO Dir: Milivoj Uzelac Arch: Karel Škvor Kost: Miloslava Šmídová Ma: Gustav Hrdlička St: Jan Kohout Zv: Josef Zora H: František Hanus (šéfkonstruktér ing.Bareš), Bohuš Hradil (předseda závodní rady a svářeč Při), Eduard Linkers (konstruktér ing.Vališ), Běla Jurdová (dělnice a závodnice Máňa Kolářová), Robert Vrchota (závodník Jiří Tomek), Vítězslav Boček (ředitel Meteoru Spáčil), Deyl Rudolf ml. (konstruktér ing.Rousek), Felix le Breux (ing.Rokos), Miloslav Jenčík (učedník Pepík Caha), Bohumil Vild (učedník Tonda Kubr), Bedřich Bozděch (skladník a vrátný Málek), Oldřich Lukeš (nástrojař Václav Holý), Vilém Pfeiffer (závodník Kerman), Fanda Mrázek (montér Jarda Brabec), Marta Májová (babka s chrastím), Miroslav Svoboda (konstruktér ing.Šimek), Jaroslav Zrotal (dělník-soustružník), Alois Dvorský (dělník), Hynek Němec (dělník), František Šlégr (mistr učňů), Miloš Willig (konstruktér), Vlastimil Fišar (dělník), František Holar (vrátný), Pavel Šmok (dělník v garáži), Blažena Slavíčková (Brabcova slečna Otylka), Viktor Nejedlý (děda s fajfkou), Ferdinand Jarkovský (dělník ve skladu), Jiřina Bílá (Tomkova sestra), Jindřich Doležal Spol: Zbrojovka Brno n.p.Jawa n.p. PrahaJawa n.p. Brodce nad SázavouČeská zbrojovka Strakonice Fo: 35 mm Ve: česká D: Rozdělovna filmů ČSF Pr: 02.09.1949 © Národní filmový archiv 
 
   Továrna Meteor je pověřena přípravou sériové výroby nového motocyklu o obsahu 500 ccm. Konstrukční oddělení inženýra Bareše je již s projektem hotovo. Poradce z generálního ředitelství inženýr Rokos vahou své funkce prosadí změny v motoru podle zahraničního modelu. Zaměstnanci Meteoru jsou však přesvědčeni, že jejich řešení je výhodnější a levnější a rozhodnou se, že budou pracovat na obou typech. Celá továrna stojí na straně Barešových motorek. Proto je v určeném termínu vyrobeno osm prototypů, které mají prokázat své přednosti v závodě spolehlivosti na 1000 km. Společným úsilím inženýrů a dělníků se dokonce podaří vyrobit navíc ještě tři motocykly. Krátce před závodem totiž tři stroje shořely při požáru, zaviněném opilým strážným. V zájmu úspěchu společného díla se usmíří i tovární jezdci Kerman a Tomek. Při závodu dojede první Kerman na Rokosově motorce, ale vzápětí za ním dorazí všechny čtyři motorky s Barešovým motorem. Ty jsou proto vybrány pro sériovou výrobu.
   The Meteor factory is entrusted with preparations for the series production of a new 500 cc. motorcycle. Engineer Bareš's construction department has completed the project. The managing director's adviser, engineer Rokos, uses the importance of his office to try to introduce changes in the engine, based on foreign models. Meteor staff, however, believe their design is more suitable and cheaper and they decide to work on both types. The whole plant sides with Bareš and his design. Thus, on a predetermined date, eight prototypes are to be ready for a test run of 1,000 km, which will prove which model is superior and most reliable. With the joint endeavour of engineers and workers they even manage to produce an extra three motorcycles. Shortly before the race three machines catch fire, the fault of a drunken guard. In the interests of the success of the joint production, drivers Kerman and Tomek also decide to settle their differences. During the race Kerman reaches the finish first on Rokos' motorcycle, but immediately behind him come all four motorcycles containing Bareš's engine. The latter are thus chosen for series production.